SE VÅRA REKLAMFILMER
Vi sänker kolesterolet
2006-11-24Ett dagligt tillskott av så kallat aktiverat korn kan sänka det onda kolesterolet, LDL, rejält utan att man ändrar sina matvanor. Det vet systrarna Eva Hallberg och Yvonne Eskilsson från södra Storstockholm.
Ett dagligt tillskott av så kallat aktiverat korn kan sänka det onda kolesterolet, LDL, rejält utan att man ändrar sina matvanor. Det vet systrarna Eva Hallberg och Yvonne Eskilsson från södra Storstockholm.
Det var när deras pappa dog i en hjärt-kärlsjukdom som de började fundera kring sina egna kolesterolvärden. Yvonne visste att hennes värden var höga. ”Jag hade fått medicin, så kallade statiner, som hjälpt mig att hålla värdena nere. Men eftersom de allra flesta läkemedel har biverkningar ville jag helst slippa medicinen”, säger Yvonne.
När hon läste en artikel om en kvinna som sänkt sitt kolesterol med hjälp av den nya blodsockerreglerande produkten Aktiv blev både hon och Eva intresserade. Eva tog kontakt med tillverkaren för att få mer information. Både hon och Yvonne erbjöds då att vara med i en studie kring produkten, som finns i de flesta välsorterade hälsokostbutiker.
Studien gjordes vid KPL, Centrum för Klinisk Prövning av Livsmedel, vid Uppsala Universitet. Snart fick systrarna träffa läkaren och näringsforskaren Magnus Nylander för bland annat provtagningar. ”Vi pratade också om vilka livsstilsförändringar man kan göra. Aktiv är ju inget universalmedel”, konstaterar Eva som precis som sin syster numera går på gym tre gånger i veckan och tar raska promenader övriga dagar.
Aha-upplevelse
Efter ett halvår hade Evas totalkolesterolvärde gått ner från 6,7 till 5,4 och Yvonnes från 8,6 till 7. ”Vi har fått en aha-upplevelse, men vi är inga hälsofreaks. Det här är ju en livslång process så det viktiga är att ta det i lagom takt så att man inte tappar motivationen på vägen”, säger Eva som beskriver sig som en före detta sockerråtta.
40 normalfriska personer ingick i studien. Ingen förändrade sina matvanor mer än att de varje dag tog ett tillskott av det specialbehandlade kornet. Efter tre månader hade det onda kolesterolet, LDL, sjunkit med i genomsnitt 5 procent. Det goda kolesterolet, HDL, hade inte påverkats alls.
”Med ett högre intag av det aktiva kornet och vissa förändringar av övriga kostintag skulle förbättringarna sannolikt ha blivit ännu större”, säger projektledare Birgitta Sundberg.
Ladda ner artikeln som pdf
« TILLBAKA