VAD ÄR

AKTIVERAT

KORN?



Läs mer

SE VÅRA REKLAMFILMER

Klicka här

Nya hälsomaten! Erling sänkte kolesterolet

2006-04-03

Korngryn och kronmjölsgröt kan bli nya hälsomaten. Färska forskningsrön visar att korn sänker både blodfetter och blodsocker. För Erling Bäckström gav det resultat redan efter en månad.

Korngryn och kronmjölsgröt kan bli nya hälsomaten. Färska forskningsrön visar att korn sänker både blodfetter och blodsocker. För Erling Bäckström gav det resultat redan efter en månad.

Han är en frisksportare med 47 Vasalopp bakom sig, det senaste i år! Men någon fanatiker har han aldrig varit och under somrarna brukar han lägga på sig 7-8 kilo genom att slappa, äta gott och dricka öl. ”Men det går jag ned igen genom att åka upp till Jämtland och plocka lingon, sedan går jag på diet någon vecka”, berättar han.

Trots sin rörliga livsstil hade Erling ändå fått lite förhöjda blodfetter. Så när han blev tillfrågad om att vara med i en studie, tackade han ja.

Effekt efter fyra veckor

Tre gånger om dagen, för frukost, lunch och middag, har han druckit en dryck mixad av kornpulver och lite mjölk. Det är ett speciellt näringspulver gjort av svenskt ekologiskt odlat korn som mältats (förgroddats), aktivt korn kallas det.

Redan efter fyra veckor märktes effekten – Erlings kolesterolvärde sjönk från 5,97 till 4,62. (Normalvärdet ska ligga under 5,0.) Och det onda kolesterolet, LDL, sjönk från 3,83 till 2,54. (Normalvärdet ska ligga under 3,0.) ”Det är ganska bra det”, säger Erling nöjt. På kuppen har han nått sin matchvikt genom att gå ned fyra kilo. ”Man blir liksom mätt av kornmjölet, inte lika sugen mella målen”, säger han.

Studien som gjordes vid Centrum för klinisk prövning av livsmedel vid Uppsala Universitet, visar också bra resultat. Hos de 40 personer som fick äta pulvret i tre månader sjönk halten av det skadliga LDL-lolesterolet med i genomsnitt fem procent och triglyceridhalten sjönk med 10 procent. Effekten beror på att kornpulvret är så rikt på betaglukaner, ett slags vattenlösliga fibrer som också finns i havregryn och havrekli. Betaglukaner har förmåga att dra till sig gallsalter från levern. Då måste levern bilda nya gallsalter som tas ur blodet, vilket gör att kolesterolhalten sjunker.

Stabilare blodsocker

Betaglukaner har dessutom en stabiliserande effekt på blodsockret eftersom de tas upp så långsamt i kroppen. ”Det är intressant att man kan påverka sin hälsa genom att bara lägga till ett kosttillskott, utan att göra några egentliga förändringar i livsstilen i övrigt, säger näringsfysiolog Magnus Nylander som också gör en studie om korn.
Ladda ner artikeln som pdf

« TILLBAKA
SvenskaEnglish
Hjärta