VAD ÄR

AKTIVERAT

KORN?



Läs mer

SE VÅRA REKLAMFILMER

Klicka här

Räddad av korn

2006-09-20

Mats kolesterolhalt var rekordhög. ”Läkarna häpnade”, säger han. Då började Mats äta korn. Tre veckor senare var värdet nästan normalt. (Kvällsposten, 24 september 2006)

Aktivt korn, kallas det. Egentligen ett vanligt korn från svenska åkrar som specialbehandlas till ett pulver. ”Jag blandar ut det i mjölk”, säger Mats Gennert, 40. Han visste inte att hans kolesterolvärde var så högt när grannen, näringsforskaren Magnus Nylander, knackade på dörren en dag i vintras. ”Han frågade om jag ville vara med i en testgrupp, det var något med korn.” Mats brukar ställa upp på det mesta och gjorde så nu också. Testet gjordes av Centrum för klinisk prövning av livsmedel vid Uppsala universitet. Och Mats visade sig ha ett kolesterolvärde på rekordhöga 9,6 på en skala där 5,0 egentligen är smärtgränsen. ”Doktorerna höll på att ramla baklänges”, säger Mats till KvP.
"Jag gillar korv och ost"

Mats är inte direkt överviktig, 181 centimeter lång och 85 kilo. En rejäl rörmokare som bor med sin familj i Älvsjö utanför Stockholm. ”Jag gillar korv och ost och öl och så'nt där.” Det var nog förklaring till de höga värdena. Och så att det inte blir någon motion på grund av de dåliga knäna. Men så satte Mats alltså igång med att äta korn. En blandning med ett par deciliter mjölk och så kornpulvret. En dos varje morgon, i stället för den frukost han ändå aldrig åt. Korndrycken gav snabbt resultat.

Har inte ändrat matvanor

Efter tre veckor var Mats kolesterolvärde nere på 5,8. ”Och då hade jag inte ändrat mina matvanor i övrig”t, säger han. ”Min fru, Marie, som är riktigt smal och lagar god mat med extra gräddig sås, fortsatte på den vägen.” Trots det sjönk alltså halten av det onyttiga LDL-kolesterolet. Medan det nyttiga inte påverkades alls. Resultatet blev ungefär detsamma för de andra 40 personerna, män och kvinnor, som deltog i testet. ”De här resultaten är mycket intressanta och kan få stor betydelse”, säger näringsforskaren docent Helena Elmståhl vid högskolan i Kristianstad. För Mats har det redan betytt mycket. ”Det är ett riktigt lyft”, säger han. ”Nu har jag börjat äta kornet två gånger om dagen och jag mår jättebra. Och alla magproblem är dessutom borta.”

Ladda ner artikel som pdf

« TILLBAKA
SvenskaEnglish
Hjärta